dinsdag 12 juni 2012

Shell Eco Marathon

Shell Eco Marathon
Op woensdag 16 mei 2012 zijn we naar de Shell Eco Marathon geweest. Hier daagt Shell deelnemers aan de Shell Eco-marathon uit om voertuigen te ontwerpen die met een gemiddelde snelheid van 25 km per uur zo ver mogelijk kunnen rijden op één liter brandstof. Dat mag op benzine, diesel, Gas-to-Liquid (GTL), biobrandstof, met een batterij, een brandstofcel en waterstof of zonne-energie. Het doel van de competitie is niet om snelheidsrecords te breken, maar om zo zuinig mogelijk te rijden. De Shell Eco-marathon verwelkomt elk jaar talentvolle jongeren van universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa.

De competitie definieert twee klassen voertuigen: UrbanConcept en Prototypes.
  1. UrbanConcept: in de klasse UrbanConcept rijden vierwielers die meer op de auto’s van nu lijken. In principe kunnen deze concepten met kleine ingrepen zo de weg op.

  2. Prototypes: de voertuigen in Prototypes zijn futuristisch en gestroomlijnd. Zij bepalen al jaren het beeld van de Eco-marathon.
Ik moest hier vooral kijken naar het in serie maken van deze auto’s. Geen enkele van de teams had hier echt aan gedacht, en bedenken hoe ze dat zouden doen vonden ze ook nog moeilijk. Om deze auto’s in serie te produceren moet er naar andere materialen en productieprocessen worden gekeken dan alleen die gene die nu worden toegepast. Het viel me best tegen dat ze bij Urbanconcept hier niet naar gekeken hebben, want dat lijkt me eigenlijk een groot punt voor dit project en dus een gemiste kans.

Ik zou als ik de kans zou krijgen best nog een keer teruggaan, dan vooral om naar de voorruitgang te kijken vergeleken met nu en natuurlijk om weer veel kritische vragen te stellen. Zelf meedoen lijkt me ook zeker een mogelijkheid, maar dan misschien wel met de kijk naar serieproductie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten